NL | FR
Zorg ervoor dat uw klein materieel niet langer verdwijnt
Uit cijfers van de Federale Politie en uit contacten met onze lidbedrijven blijkt het aantal werfdiefstallen de jongste jaren terug te lopen. Gelukkig maar. Hetzelfde geldt voor inbraken in en het ontvreemden van bestelwagens en ander rollend materieel. De doorgedreven inspanningen op het vlak van preventie en beveiliging werpen hun vruchten af. Wat wél nog heel vaak verdwijnt, is zogeheten klein aannemersmaterieel. Maar ook daarvoor zijn tegenwoordig uitstekende geautomatiseerde beheersystemen op de markt.
Heel wat bouwondernemingen investeerden in de voorbije jaren fors in systemen als camerabewaking, inbraakalarm en track and trace. Met gunstig resultaat. Zeker voor wat het grotere aannemersmateriaal betreft. De meeste bedrijfsvoertuigen zijn inmiddels uitgerust met een geolokalisatiesysteem. Je kan dus perfect volgen wanneer en in welke richting de dieven er met je camionette, kraan of vrachtwagen vandoor gaan.

Wat echter wel nog heel vaak verloren raakt, is middelgroot en klein materieel, zoals generatoren, compressoren, pompen, boor- en freesmachines, slijpschijven en ander handgereedschap. Het gaat om miljoenen euro’s per jaar. En de oorzaak is lang niet altijd diefstal door rondtrekkende daderbendes. Het gebeurt immers wel vaker dat eigen werknemers of die van onderaannemers het materieel gebruiken voor een karweitje thuis en het daarna “vergeten” terug te brengen. Of soms raakt bepaald gereedschap gewoon zoek. Door slordigheid en nalatigheid.

Maar ook tegen deze kwaal lijkt een afdoend digitaal medicijn voor handen. Een aantal firma’s is zich immers gaan toespitsen op geautomatiseerd “asset management”. Het klein materieel wordt uitgerust met minuscule zendertjes, waardoor het makkelijk valt te traceren. Hoopgevend. We gingen ons licht opsteken bij Steve Tambuyser, product manager bij RAM Mobile Data, één van de grote spelers op de markt.

“Ongeveer drie jaar geleden, is onze research and development afdeling van start gegaan met de uitwerking van het systeem”, licht Tambuyser toe. “En ondertussen zijn de mini RFID-zentertjes al zowat anderhalf jaar op de markt. We brengen ze ofwel binnenin aan, zoals in een boormachine, ofwel aan de buitenzijde van het apparaat. Het gaat om “TAG’s”, die om de 2,5 seconden een ultrasoon signaal uitzenden. Je kan het een beetje vergelijken met een ping van een duikboot. Dit signaal wordt dan opgepikt door de ontvanger in het bedrijfsvoertuig dat op de werf aanwezig is en uitgerust werd met ons track-and-trace systeem. De bestel- of vrachtwagen fungeert in feite als doorgeefluik voor de op de bouwplaats aanwezige TAG’s. Daarnaast kan het ook als vaste opstelling in werfcontainers of depots geplaatst worden.”

Lees de rest van het artikel op onderstaande link.
Organisatie Confederatie Bouw
Publikaties Confederatie Bouw
Nuttige info